1
KORINT 3 : 1 – 9
3:1
Ahu pe, ale angka dongan, ndang
tarbahen ahu mangkatai tu hamu uju i songon na tu angka partondi, sandok songon
na tu angka pardaging do jala posoposo di bagasan Kristus.
3:2 Susu do hupainumhon
tu hamu, ndada sipanganon hian, ai ndang tarjalo hamu i uju i; gari nuaeng,
gari so tarjalo hamu dope!
3:3 Ai tong dope hamu pardaging. Ai anggo masa
di hamu pangiburuon dohot parsalisian, nda pardaging hamu jala mamarangehon
ruhut hajolmaon?
3:4 Ai nda parroha hajolmaon hamu, molo adong na
mandok: Sisean ni Paulus do ahu, jala na sada an: Sisean ni Apollos do anggo
ahu?
3:5 Ai ise Apollos; ise Paulus? Parhalado do
nasida, parhiteanmuna gabe porsea, jala ganup hombar tu pangalehon ni Tuhan i
di ibana.
3:6 Ahu do manuan,
Apollos do pabornokkon; alai Debata do patubuhon.
3:7
Asa ndada rajuman na manuan manang na
pabornokkon; Debata na patubuhon, i do!
3:8 Dos do na manuan
dohot na pabornokkonsa; alai ganup do manjalo upana, hombar tu pangulaonna be.
3:9 Ai dongan pangula
ni Debata do hami; hauma ni Debata, bagas ni Debata do anggo hamu.
Huria ni Tuhanta...Huria, i ma hadomuan ni piga-piga
halak di parsaoran partondion. Tontu na umbalga
jala na rumingkot i ma angka ulaon partondion / hahomion. Disi do
jumpang hata Koinonia (marsaor) / bersekutu. Tagamon
do nian unang ma jumpang disi angka hamaolon dohot parsoalan. Na jumpang nian i ma na masihobasan
(Diakonia) dohot manghatindangkon nasa pambahenan ni Debata (Marturia).
Nang di filosophi ni halak Batak pe andorang so
hakristenon, nunga adong hata masitungkolan nang masiaminan marhite pandokan
Dalihan natolu i (Elek marboru, manat mardongan tubu, jala somba marhula-hula).
Alai ndang tarbahen be so jumpang nasa hamaolon nang
parsualon di
tonga ni huria. Adong do hamaolon na ro sian duru ni punguan/parsaoran i (isara
penutupan, penyegelan dan pembakaran
gereja). Alai laos adong do i na ro sian tonga ni punguan i sandiri. Jala na
umborat siadopan, i ma: hamaolon
na tubu sian tonga ni punguan i.
Sada hamaolon na patar jumpang hita di turpuk on i ma
“Pengkultusan/Pavoritisme” tu
sasahalak uluan ni huria. (Mengagungkan Pimpinan Jemaat). Tontu, ganup angka
uluan ni huria, ndang dos pambuathonon ni panghobasionna be. Adong do i na malo
di horong on, alai hurang di horong an. Ndang adong jolma na malo di sude
horong. Molo tapaksahon do dirinta asa malo jala singkop di saluhut, boi do
gabe rintik. (jadi ndang adong jolma na singkop). Holan Jesus do na singkop.
Molo sanga masa “pengkultusan/Pavoritisme”
ni ruas tu uluan ni huria, “berpotensi” ma i patubu “perpecahan” jemaat. Nuaeng,
sigatanta ma i di bagasan turpuk 1 Korint 3 : 1 – 9 on.
Pengkultusan/pavoritisme pimpinan jemaat oleh beberapa orang / golongan di
tonga ni huria, adalah VIRUS yang
pertama yang dilihat oleh Paulus di jemaat Korintus.
Huria Korint, tardok do i songon huria na metmet.
Alai nang pe metmet huria i, angka ruasna bersifat HETEROGEN (marimbar be do haroroanna / latar belakang hidup yang
berbeda-beda). Memang boi do na “heterogen” i gabe songon hamoraon, ai boi ma
marsiajar sian angka na marimbar (Indonesia: Bhinneka Tunggal Ika). Alai boi do
i muse gabe bonsir hasesega molo ala marasing. Jadi
jotjot do masa “kompetisi/persaingan” yang tidak sehat ni angka kelompok/horong
na marimbar i. Jala sude do masipandokan punguanna be na tumingkos.
Nang pe goarna sada huria Korint, alai mansai jotjot
do masa “gesekan2x” na boi mambahen “bersinggungan” kelompok na sada tu
kelompok na asing. Mereka banyak menguras tenaga dan menghabiskan energy hanya
untuk mempertahankan kelompoknya sendiri dan mencurigai kelompok yang lain.
Saling mengintip, mana tahu ada kesalahan kelompok
lain tersebut. “SALING
CURIGA”,
i ma virus
na paduahon na niida ni si Paulus di huria Korint, yang juga dapat
mengakibatkan “terinfeksinya” persekutuan jemaat.
Ala ni i do angka dongan, mansai arga do poda ni si
Paulus tu huria Korint, nang di hita di patingkian sinuaeng on. Jangankan di
huria, di ganup keluarga pe boi masa do parsalisian (anakhon na sada tu anakhon
na sada, nang ama tu ina). Ndang ringkot pola “mengagungkan” sasahalak uluan.
Ndang ringkot na masi-intipan, na rumingkot i ma hasadaon di parsaoran, so pola
marnida haimbaron (perbedaan).
Dibahen ma sada “contoh”: songon na marhauma.
Memang, marganti-ganti do na manguluhon huria Korint.
Parjolo ma si Paulus. Dung borhat si
Paulus sian Korint tu huria na asing naeng marbarita nauli, diuduti si Apollos
ma panghobasion ni si Paulus di huria Korint.
Tontu, ndang sarupa ulaon ni si Paulus tu si Apollos.
Ai ulaon ni si Paulus i ma patandahon parjolo sahali ise do
Kristus i. Hape ulaon ni si Apollos, ndang na patandahon Kristus be. Marhua
nama? Padimun-dimun haporseaon nasida asa hot marhaporseaon di Jesus.
Pangantusion dohot “pemilah-milahan” si songon i do
na so adong di ruas ni huria Korint. Ndang diboto mambedahon ulaon ni si Paulus
nang ulaon ni si Apollos. Gabe adong ma sian ruas i
na “mengidolakan” si Paulus, jala adong na manghasogohon si Apollos.
Songon i ma muse sabalikna. Angka
i ma gesekan2x di tonga ni huria Korint (diosos gabe
mohop, luka, maniak). Jala na unjorbutna, sai ullomoan do roha ni jolma
di situasi singon i, huhut sai “mambahas2” i, daripada manghamauliatehon
parsaoran di tonga ni huria i. Hape, so adong nian guna ni i, gariada gabe sai
patubu dosa do i. Ai ganup tingki sai nihataan jala sinalahon ma “kelompok” na
asing. Boi ma gabe tubu muse hata na so hea tubu. Ala so martuhor hata.
Ala ni i do, mansai koras hata ni si Paulus mandok tu
huria Korint di turpuk on, songon on: Ay.1 Di na ro ahu parjolo sahali na uju i
tu hamu, nambura porsea dope hamu di Kristus. Ala ni i do, ndang tarbahen ahu
manghatai tu hamu songon tu angka partondi (naung leleng mananda Kristus).
Ala baru sahat dope ahu mandapothon hamu jala nambura
porsea i dope hamu, ala ni i do “susu do hupainumhon” tu hamu (ay.2).
Lapatanna, songon dakdanak na baru tubu dope hamu anggo di haporseaon uju i, na
ingkon mangharingkothon susu, ndada sipanganon na koras. Ala ndang boi dope
tarjalo hamu uju i panghataion songon tu naung magodang mangantusi Hata ni
Debata. (lapatanna, ndang dos panorangion di Hata ni Debata tu SKM dohot tu
naung magodang).
Haru nuaeng pe, nang pe naung
magodang pamatangmuna, tong so tarjalo hamu sipanganon na koras. Lapatanna,
haru nuaeng pe, nang pe naung magodang pamatangmuna, tong so
diantusi hamu dope manulingkit Hata ni Debata.
Boasa ndang tarjalo nasida dope sipanganon na koras?
Ala, sai masa dope di nasida pangiburuon dohot parsalisian.
Molo masa parsalisian di hamu, ndang partondi dope hamu, alai pardaging dope
(ay.3). Ala pardaging do hamu, dos dope hamu songon dakdanak. Nang pe naung
magodang pamatangmuna. Ai dakdanak dope etongon hamu molo sai mura-mura
marbadai, marungut-ungut, dohot marsalisi. Ai so magodang hamu di haporseaon, holan
di pamatang do hamu magodang.
Jadi, nang pe magodang hamu di pamatang, alai di
haporseaon songon dakdanak dope hamu, molo masa
“pengkultusan / Pavoritisme / pengidolaan, tu na manguluhon hamu di huria i. Ai
ndang na so boi hamu huajari taringot tu Hata ni Debata sabidang-bidangna. Alai
aha ma lapatan ni i, molo songon dakdanak dope pangalahomu.
Parroha hajolmaon dope hamu molo sai adong na mandok:
Sisean ni si Paulus do ahu. Na asing mandok, sisean ni si Apollos do ahu (ay.4).
Ai ise huroha hami? Jolma na biasa do hami, na so adong sipangasahononhon. Jala
saguru tu pangalehon ni Tuhan i do molo pe marasing-asing pamboanhononnami di
na manghobasi i (ay. 5).
Huria ni Tuhanta...Dalan pamurahon pangantusion ni
ruas ni huria Korint, dipabotohon ma songon na “martani” / marhauma:
Molo pe ahu Paulus parjolo sahat tu hamu, songon na
MANUAN ma ahu disi. Molo pindah pe ahu jala diuduti si Apollos ulaon i, na
PABORNOKHON/MANIRAM ma ibana disi. Alai, ndang marlapatan na MANUAN dohot na
MANIRAM, molo so diloas Debata i na sinuan i mangolu/tubu.
Ahu manuan, Apollos maniram, alai Debata patubuhon (Deus Incrementum Dedit - ay.6).
Jadi dos do na manuan dohot na maniram, jala
ndang pola rajuman i (ay7). Na rumingkot i ma na mangalehon hangoluan. Mansadi
do anggo manuan, mansadi do anggo maniram, alai ndang mansadi anggo na
patubuhon. (Molo di rumah tangga, hira songon on ma: Amanta i do parsinuan,
inanta i do pangitubu, alai na mangalehon hangoluan i ma Debata sambing do. Ai
molo pe Amanta i parsinuan, inanta i pangitubu, alai anggo so dilehon Debata
hangoluan, dos tu naung mate do i. Ai so adong sihirimon sian na mate. Jadi dos
do parsinuan tu pangitubu).
Molo pe ahu Paulus manuan, Apollos maniram, anggo so
dilehon Debata hangoluan, mate do huria i. Jadi dos do Ahu Paulus na manuan, tu
Apollos na maniram. Na rumingkot i ma na pangoluhon i do, i ma Debata(ay.8). Ai
sebatas pangula do hami, hatoban ni Debata, jala hamu ma bagas ni Debata.
Tontu molo hamu do bagas ni Debata, na ingkon mian di
bagas i, i ma holan Debata/Kristus. Unang ma adong na asing bongot be tusi
(ay.9). molo holan Debata do na mian di hamu
naung tarjou gabe bagas-Na, tontu ndang na tarbagi-bagi be Kristus.
Nang di tonga ni partingkianta sinuaeng on pe di HKBP
Hapoltahan Nauli, na dos songon huria Korint,
MINORITAS dan HETEROGEN. Otik alai marimbar di haroroanta be. Tontu disuru do
hita marsiajar sian turpuk on, mangharingkothon hasadaon, asa nian unang dos
hita songon dakdanak. Marlao-ro do hami angka “full-timer” di HKBP Hapoltahan Nauli on, manang na ise pe hami na manuan, ise na
pabornokhon, ise na mambaboi, ise na manganapui, ise na mamuro, saluhutna i na
rumingkot i ma Debata na patubuhon i
do.
Nuaeng pe, manang ise hamu na maragenda, ise hamu na
markoor, ise hamu dirigent, ise hamu panitia angka pesta, ise hamu na
manguluhon punguan-punguan, dos do i na manghobasi Debata. Sai
unang ma adong na mangalului sangap. Asa tongtong boi marsada, tontu panatapanta
ndang tujuhononta be holan tu na manuan, manang holan tu na maniram. Ingkon
holan tu na pangoluhon i do. Asa, ndang gogo ni jolma na masa disi, alai gogo
ni Debata do umbahen na mangolu dope huria i sahat tu tingki on.
Jadi manang aha pe na boi tarpatupa
hita “bentuk-bentuk” / ragam
ni panghobasion di tonga ni huria, baik ma i panghobasion secara kollektif
manang marsasahalak, na rumingkot i ma dipangolu Debata ma ulaon i. Amen.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar